dinsdag 3 september 2013

De bureaucratie van het onderwijs

"We komen op termijn mensen in het onderwijs te kort" lees je op verschillende plekken in de media. Nadat ik mijn bedrijf heb verkocht in het voorjaar van 2012 heb ik mij gefocust op het idee om het onderwijs in te gaan. Ik vind het geweldig om de kennis die ik al die jaren heb opgedaan aan de volgende generatie door te geven. Ik volgde een korte cursus "zin in lesgeven" om te kijken of ik de competenties heb. En heb vervolgens een schooljaar als vrijwilliger meegedraaid op een MBO voor Kunst Cultuur Media en Design om te ontdekken of het echt iets voor me is. Ik ben verkocht, dit is wat ik wil en ik ben vastbesloten mijn bevoegdheid te halen. 

Waar moet ik beginnen. Het meest voor de hand liggend is een Pedagogisch Didactisch Bevoegdheid halen. Probleempje, om je hier in te kunnen schrijven heb je een baan nodig in het onderwijs en die heb ik helaas niet. Daarom besluit ik me aan te melden bij de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vorming aan de Kunstacademie.
Ik doe toelatingsexamen en tot mijn grote vreugde wordt ik aangenomen tot het maatwerktraject. Yes, zelfs hier vinden ze dat ik voldoende beeldende kwaliteiten in huis heb. En wat ik ook te horen kreeg is dat ik niet in een hokje pas door mijn unieke beeldende carrière.  Nou dat zegt iets, ik hoef mezelf dus echt niet te onderschatten. Ik ben trots op mezelf, niet slecht gedaan tot nu toe.


Maar nu komt het, ik ben in een bizarre situatie terecht gekomen. Hier een verhaal over hoe de bureaucratie je tegen kan werken, en over besluiten uit het verleden die niet teruggedraaid kunnen worden.

Ik heb in 1995 een vrije studierichting afgerond aan Educatieve Faculteit Hogeschool Gelderland. Dit is een samengestelde programma tot Commerciële Vormgeving onder de paraplu van de lerarenopleiding Tekenen/Handvaardigheid. Aan dit diploma is geen onderwijsbevoegdheid verbonden en staat ook op mijn diploma vermeld. 
In 2010 is een nieuwe wet aangenomen dat je studies niet mag stapelen. Dus wanneer je een HBO-studie heb gevolgd mag je geen nieuwe HBO-studie volgen met behulp van financiering van de staat. Er is een uitzondering op deze regel, als je je laat omscholen richting de zorg of onderwijs gaat het stapelen niet op, tenzij je al een  leraren- of zorgopleiding heb afgerond.

Zoals volgens mij duidelijk is, heb ik wel aan een lerarenopleiding gestudeerd maar heb geen lerarenopleiding gedaan. Destijds zijn de studenten van de vrije studierichting ingeschreven voor de ISAT code van de lerarenopleiding. Hierdoor kom ik nu bij de DUO uit de computer rollen als zijnde afgestuurd docent. En daarom wordt ik gezien als stapelaar en kom ik in aanmerking voor het instellingstarief van €8780,00 in plaats van het wettelijke tarief van €1800,00. 

Dagen heb ik aan de telefoon gehangen met DUO, HAN en ArtEZ, tevergeefs! Iedereen bij HAN, DUO en ArtEZ begrijpt het maar niemand kan/wil iets doen omdat het een kleine groep betreft. Ik ben slachtoffer van de regels in de WHW. En daar zit ik met de gebakken peren. Ik mag geen lesgeven want ik ben niet bevoegd, en ik mag mijn bevoegdheid niet halen want ik ben al een docent. Snap jij het nog? Dit is Nederlands op zijn smalst. Lang leven de bureaucratie!








Lees vervolg op: 
liquekrijnen.blogspot.nl/2013/09/vervolg-de-bureaucratie-van-het.html 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten